Wednesday 6 February 2019

AIYE MEMANG HEBAT

Adik Naeim hanya mampu bertutur walaupun pelat kala usianya menjangkau 6 tahun. Sebelum itu dia hanya mampu zahirkan beberapa patah perkataan sahaja. Selebihnya kami yang cuba- cuba teka apa yang dia hendak sampaikan.

Suatu petang tatkala sampai dari pejabat, Abahnya sampaikan laporan. Anak bertuah kami letak air dengan tepung dalam kotak sayur di peti ais dan kemudiannya gaulkan bersama dengan marjerin. 

Bila ditanya, lekas dia menjawab " Aiye nak uat kipap ". Hmm alahai anak bijak!

*************

Suatu pagi di hujung minggu pula, tatkala keluar dari rumah saya kehilangan kata- kata. Si bongsu sudah bangun lebih awal dari kami.

Saya pandang ke kereta dan terasa hendak menjerit sekuat hati bila terpandang angka 1 hingga 20 ditulis besar- besar atas kereta.

Entah dari mana si bongsu jumpa paku, dijadikannya pensel dan ditoreh atas kereta. Saya panggil Abahnya ajak tengokkan hasil kerja si kecil. Abahnya hanya tersenyum kelat.

" Ummi, ummi tak marahkan aiye tulis atas kereta Ummi " sungguh saya tidak mampu berkata apa. Yang hanya saya mampu hadiahkan kepada adik Naeim hanyalah senyum hambar.

Ayuhai anak! Abah dan Ummi redha kerana kamu istimewa.

No comments:

Post a Comment