Friday 8 February 2019

ASRAMA AKI


Bila tiba musim cuti sekolah, paling menyeronokkan bila rumah Aki jadi tempat berkumpul sepupu sepapat. Rumah Aki akan penuh dengan kanak-kanak (cucu-cucu Aki lah) yang balik bercuti.


Saya, Kak Long, Khairul, Salut (kadang-kadang), Yong, Iqbal, Baby, si kembar Along ngan Angah, Jemi. Itu belum termasuk lagi kanak-kanak yang diasuh Uwan. Bukan main ramainya. 

Kala saya sudah memasuki sekolah menengah, saya selalu ditugaskan menolong Ngah memasak lauk-pauk untuk makan.Ha ha! betul-betul macam asrama. Lauk yang paling mudah dan murah tentulah, taugeh goreng campur tauhu, ikan kembung goreng. Kicap tu memang ruji sampai berebut-rebut 

Waktu hendak beri makan, semua saya kerah suruh beratur. Buat nasi kandar dan duduk beratur makan ramai-ramai.

Sampai sekarang saya selalu fikirkan, apa yang istimewanya hinggakan rumah Aki tak pernah sunyi. Hmmm, saya pasti jawapan paling sesuai ialah kasih sayang dan keikhlasan. Aki dan Uwan tak pernah merungut bila kami ramai-ramai serbu rumah mereka. Sayangnya sama saja. Marahnya juga sekata...

Sekarang kami semua sudah besar-besar, sudah ada keluarga sendiri. Aki pun dah hampir 10 tahun tinggalkan kami. Uwan juga sudah tidak berdaya lagi nak melayan kami macam dulu.

Namun indahnya keriuhan Asrama Aki selalu saya kenang hingga kini.

No comments:

Post a Comment