Saturday 9 February 2019

WARNA- WARNI SAINS RAUB

Inilah sekolah yang tercinta
SEMESTA itulah namanya

Siapa tak sayang sekolah oiii! Di situlah kami belajar erti berdikari, erti berjauhan dari keluarga dan erti bina ukhuwah dengan rakan- rakan yang lebih dewasa, sebaya dan yang lebih muda. Ukhuwah istimewa yang menyimpul banyak memori.

1. MEMOIR IKAN JACKET

Antara lauk yang paling legend jadi juadah kami adalah ikan jacket atau nama betulnya ikan cencaru. Ikan jacket sudah menjadi macam lauk " signature " di dewan makan.

Ikan jacket sumbat belakang, ikan jacket sambal dan gulai lemak ikan jacket antara jenis menu yang diulang- ulang hingga akhirnya kini saya seperti sudah tidak mampu lagi menelan ikan jacket.

2. TRAY DAN KARIPAP TERBANG

" Blackout " bukan asing semasa kami bersekolah. Kadang- kadang semasa " prep ", adakalanya semasa sedang makan di dewan makan atau sedang berjalan balik ke asrama selepas " prep " malam.

Banyak kejahatan berlaku semasa " blackout ". Kalau berlaku di dewan makan, tidak mustahil akan ada insiden karipap terbang yang sengaja dibaling dari ruang pelajar lelaki. Paling dahsyat, pernah juga ada insiden tray terbang. Kalau mengena, akan adalah jeritan kuat dari sebelah perempuan dan pelajar lelaki akan bersorak keseronokan.

3. SEMBAHYANG TERAWIH DI GIMNASIUM

Bulan Ramadan seluruh sekolah akan dikerah untuk berkumpul di gimnasium untuk solat Maghrib, Isyak dan Terawih berjemaah.

Ruang pelajar lelaki akan dipisahkan dari perempuan dengan tirai yang digantung. Tirai itu akan berkibar tinggi bila kipas berpusing menghala ke arahnya.

Pelajar perempuan kebiasaannya mengelak untuk berada di saf pertama belakang tirai. Kenapa? Ada kumpulan pelajar lelaki nakal akan perlahan- lahan sangkutkan kaki tirai di belakang badan tatkala sujud. Makanya, bila badan diangkat, tiba- tiba jemaah perempuan di saf pertama " terlepas " ke kawasan lelaki. Malu sungguh rasanya dan pasti akan terdengar kekehan gelak oleh kaum- kaum yang terlibat.

Itulah antara beberapa hamparan memori sepanjang menjelajah di dataran ilmu yang sangat istimewa ini.

SEMESTA tetap dalam ingatan!

No comments:

Post a Comment